Aracınıza ayar vermek göreceli olarak kolay bir şeydir. Bu yöntemi kullanarak her sıralama turunda en doğru ayarları pratik bir şekilde vermeniz garantidir.
Öncelikle sürücünüzün memnun kaldığı aralık sınırlarını bulmanız lazım. Bu, şu formül kullanılarak hesaplanır.
Sınır= 135.0107-(0.10172*Experience)-(0.30014*Technical insight)
Bu sınırları bulmanın yarattığı zaman farkına bir örnek vermek gerekirse
Bu örnek Spa pistinden. Her ne kadar pist uzunluğunun yarıştığımız çoğu pistten fazla olsa da karşılaştırma yapmak açısından oldukça iyi. Altıncı practice turu ile 7. practice turunu karşılaştırın. 6. turda tüm parçalar benim sürücümün memnun olduğu değer sınırının 4 puan içindeydi. Tüm parçalar ayarlanabilir sınırların hemen yanında olmasına karşın atılan tura sürücümün tepkisi “I’m satistfied with the setup of the car” (araç ayarlarından memnunum.) şeklinde olmaktadır. Sıfır hata setup uygulanan 7. practice turu ile kıyaslama yapıldığında tur başına 0,9 saniye kazandım.
Her ne kadar örnekler sınırlarda olsa da kusursuz ayarın bulunmasının nasıl bir etki yapacağına dair bir fikir edindirecektir. Bir diğer örnek ise başka menajerlerin gönderdiği ayarları kullanarak öngörülmeyerek attığım ilk practice turum. Aslında oldukça yakındı. 3 parçanın ayarı sürücümün tatmin oldum dediği sınırlar içindeydi. Kanat ve süspansiyon ayarları da yakın sayılabilirdi. Fakat kusursuz ayarım ile fark yaklaşık 1,5 saniye oldu.
BAŞLARKEN
İlk turum, daha önce de bahsedildiği gibi kusursuz ayarımın ne olabileceğine dair bir tahmin idi. Başka menajerlerin gönderdiği ayarları da gözden geçirmek faydalı olacaktır.
Tahminlerim görüldüğü gibidir. Sürücümün cevabı “a little” “a bit” veya benzeri olduğu zaman şunu biliyorum ki kabul edilebilir sınırların 100 puan yakınlarındayım. Bu tüm parçalar için geçerlidir. Tek istisnası ise motor alt kabul edilebilir sınırının altında olduğum zaman.
engine ve gear ayarını bulmak kabul edilebilir sınırın 100 puan yakınında olduğumu bildiğim için nispeten kolay olacak.gear ayarı için doğru ayarın 550-650 arasında olacağını biliyorum. Yani bir sonraki denememde 600 deneyeceğim.
Wing, brake ve suspension içinse zaten kabul edilebilir ayarların içerisinde olduğunu görüyoruz. Ne var ki bu noktadan kabul edilebilir sınırların uç noktalarını mümkün olan en kesin şekilde tespit etmek biraz uğraştıracak. Bu tam olarak sürücünüzün kabul edilebilir sınırlarının genişliğine bağlıdır (bu konuya daha sonra daha geniş biçimde değinilecektir.)
Benim sürücümün kabul edilebilir sınırı 92 bir diğer deyişle kabul edilebilir alt ve üst sınırı arasında 92 puan fark var. Fakat kabul edilebilir sınırı yaklaşık 100 olarak alacak olursak bu 3 parçanın 100 puanlık bu sınırlar içinde olduğu anlamına gelir.
Örneğin kanat ayarları için kabul edilebilir ayar üst sınırının 500-600 arasında (tam tersi olarak da alt sınırın 400-500 değerleri arasında) olduğunu biliyoruz. Brake ve suspension için de aynı durum geçerliliğini korur.
Sonuç olarak elimizdeki bilgiler ışığında kabul edilebilir sınırlar şu şekilde olacaktır.
Wings: 500-600 (üst)
Engine: 900-1000 (alt)
Brakes: 300-400 (üst)
Gear: 550-650 (alt)
Suspension: 650-750 (üst)
Mümkün olduğu müddetçe parçalarımın kabul edilebilir üst sınırlarını tespit ederim. Belirli bir sebepten dolayı değil, sadece kişisel tercihim sanırım. Zannederim bu durumda parçaların alt sınırlarını bulmak daha mantıklı olacak.
Kabul edilebilir sınırları bulmak tamamen üzerinde çalışılan değerlerin düşürülmesiyle ilgili bir şey. Örneğin kanatları test ederken 500 lük bir değerin kabul edilebilir sınırlar içinde olduğunu ve 550 lik değerin ise dışında (üstünde) olduğunu gördüm. İlk practice turumdan sınırın 500-600 arasında olduğunu biliyordum. Öyleyse şimdi 500-550 sınırına düşürebilirim.
Engine, içinyaptığım 2 deneme de sınırın dışında ve altında gerçekleşti. Ancak ilk practice turumdan sınırın 900-1000 arasında olduğunu biliyordum. Bu durumda şimdi bu değeri 950-1000 arasına çekebilirim.
Engine hariç diğer tüm parçalar için kabul edilebilir sınırı az çok belirledik. (engine de fena sayılmaz. Aslında çok da önemli değil)
Buradan itibaren yapacağımız iş, üzerinde çalışılan değerlerin sınırlarını daha da düşürmek olacak.
Wings: 500-550 (üst)
Engine: 950-1000 (alt)
Brakes: 300-350 (üst)
Gear: 550-600 (alt)
Suspension: 650-700 (üst)
Wings: 525-550 (üst)
Engine: 950-975 (alt)
Brakes: 300-325 (üst)
Gear: 550-575 (alt)
Suspension: 675-700 (üst)
Wings: 537-550 (üst)
Engine: 950-962 (alt)
Brakes: 300-312 (üst)
Gear: 562-575 (alt)
Suspension: 687-700 (üst)
Wings: 543-550 (üst)
Engine: 956-962 (alt)
Brakes: 300-306 (üst)
Gear: 568-575 (alt)
Suspension: 687-693 (üst)
Wings: 546-550 (üst)
Engine: 956-959 (alt)
Brakes: 300-303 (üst)
Gear: 568-571 (alt)
Suspension: 687-690 (üst)
Artık kabul edilebilir sınırlarımın 548 548 957 301 569 688 şeklinde olduğunu biliyorum. Elbette ki daha hassas ayar yapabilirsiniz. Fakat benim yapmak istediğim wing split olmaksızın kusursuz ayarların nasıl yapıldığına dair bir örnek hazırlayarak göndermek idi.
Kabul edilebilir sınırımın 92 olduğunu biliyorum. Yani bu 92 birimlik sınırın tam ortasına ulaşmak için 46 birimlik değişim yapacağım. Üst sınırlardan -46 düşüp alt sınırlara da 46 eklediğimiz zaman son durum 502 502 1003 255 615 642 şeklinde oluyor. Motor ayarını maksimum değer olan 999a düşürüyorum.
Son tur -+ 65 lik wing split değeri denenerek gösterilmiştir.
Beklenildiği kadar büyük bir fark olmadı ancak wing split zaman farkları farklı sürücü, sıcaklık ve wing seviyelerinde farklı sonuçlar vermektedir. Yine de çoğunluk için işe yarayacaktır.
İşte size aracıma aryar veriş şeklim ve (umarım) uygulaması kolay bir rehber. Bir not defteri açıp benim burada yaptığım gibi her bir parça için o anki sınırın ne olduğu ve üst ya da alt değer olduğunu yazacak olursanız faydası dokunacaktır. Uygulama için sürücünüzün kabul edilebilir sınırlarını kullanmayı unutmayın.